بخش طراحی آسانسور یکی از مراحل بسیار مهم در فرآیند ساخت و نصب آسانسور می‌باشد. قبل از خرید آسانسور وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد در این مطلب به این نکات  می‌پردازیم.

نکات طراحی آسانسور که باید بدانیم

بهتر است برای ساختن و آماده سازی آسانسورتان یک برنامه ریزی منظم داشته باشید. با طراحی آسانسور مناسب و یک برنامه‌ریزی دقیق می توانید یک سیستم آسانسور ایمن و کارآمد نصب کنید. علاوه بر این‌یک آسانسور با طراحی خوب و زیبایی، شناختی می‌تواند برای کسب‌وکار یا ملک شما بسیار مفید باشد. علاوه برافزایش کار آیی یک برنامه خوب همچنین به شما کمک می‌کند تا از تغییرات احتمالی پر، هزینه تأخیرها یا تعمیرات ناشی از طراحی ضعیف جلوگیری کنید.برنامه‌ریزی و طراحی آسانسور بخش حیاتی بسیاری از پروژه‌های ساختمانی است. اما معمولاً خط مقدم ذهن توسعه‌دهندگان کارفرمایان یا معماران نیست.

در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بهترین طراحی آسانسور را برای پروژه خود پیدا کنید. به کمک این نکات می توانید از عملکرد مناسب ساختمان اطمینان حاصل کنید. آسانسورها وجه اشتراکی با دیگر فناوری‌های حیاتی اما غیرقابل‌چشم‌پوشی در زندگی ما دارند که ما آن‌ها را بدیهی میدانیم. اما مانند اینترنت یا آب گرم‌خانه شما وقتی آسانسورها به‌درستی کار نمی‌کنند ما به‌سرعت اذیت می‌شویم و رفت‌وآمدمان دچار مشکل می‌شود.

طراحی و اجرای آسانسور

طراحی و مونتاژ آسانسور دو فرایندی هستند که مکمل هم هستند. حتما باید قبل از شروع شدن، پروژه و هدف کار مشخص شود. همچنین باید پلان آسانسور طراحی شود. طراحی آسانسور نیازمند توجه به سطح بسیار بالایی از جزئیات است. طراحی آسانسور مناسب، بسته به‌موارد مختلفی متفاوت است. مثلا بستگی به اندازه و نوع ساختمان دارد. تصمیمات مهمی باید گرفته شود. مثلا ممکن است یک بیمارستان به آسانسورهای مجزا برای بیماران و کارکنان نیاز داشته باشد. اکثر ساختمان‌های بلند به آسانسورهای سریع و عریض نیاز دارند تا جمعیت تجمع نکنند. آسانسورهای ساختمان‌های مناطق سیل‌خیز باید بتوانند در برابر فرورفتگی در آب‌وهوای بد مقاومت کنند و غیره. هر ساختمان دارای چالش‌هایی است که آسانسور باید بر آن‌ها غلبه کند.

طراحی آسانسور
آسانسور مدرن

پلان خوب برای آسانسور در کارامدی ساختمان تاثیر زیادی دارد. طراحی خوب آسانسور نیز باعث تاثیر در زیبایی و ظاهر ساختمان می شود. این بدان معناست که مسافران هنگام حرکت در ساختمان و استفاده از آسانسور از یک تجربه خوب لذت می‌برند. اگر طراحی آسانسور از همان ابتدا به‌درستی انجام نشود می‌تواند منجر به خسارات پرهزینه در مراحل بعدی شود. بدترین سناریو طراحی ضعیفی است که از مرحله برنامه‌ریزی ساخت‌وساز و درنهایت بهره‌برداری شروع می‌شود. این می‌تواند زندگی و رفت‌وآمد را برای ساکنین ساختمان دشوار کند. در ادامه چند نکته در زمینه طراحی آسانسور وجود دارد. با رعایت این نکته ها می توانید مطمئن شوید که آسانسورتان به خوبی کار می کند.

1- در طراحی آسانسور زمان کافی را در نظر بگیرید

مانند هر پروژه ی مهم دیگری، طراحی آسانسور نیاز به صرف زمان دارد. بسیار مهم است که شما قبل از شروع پروژه برای برنامه ریزی آن زمان بگذارید. زمان بندی دقیق هر مرحله از کار طراحی و ساخت آسانسور می تواند بسیار مفید باشد. این کار شما را از اتلاف وقت در آینده نجات می دهد. با برنامه ریزی منظم نیازی به نگرانی راجب تحویل به موقع پروژه نخواهید داشت. در عوض می توانید روی کیفیت کارتان تمرکز کنید.

کل فرآیند از برنامه‌ریزی، نصب تا بهره‌برداری ممکن است مدتی طول بکشد. بنابراین باید فرآیند طراحی آسانسور را به‌اندازه کافی زود شروع کنید تا امکان برنامه‌ریزی و نصب دقیق را فراهم کنید. بنابراین در صورت پیش آمدن تأخیر با مشکلی مواجه نخواهید شد.

طراحی ساختمان و آسانسور روی یک دیگر تاثیر می گذارند. البته کل فرآیند از نهایی شدن طراحی تا نصب می‌تواند طولانی باشد. همچنین همیشه این احتمال وجود دارد که مشتری شما نظر خود را در مورد چیزی در طراحی تغییر دهد. اگر زود شروع کنید زمان خواهید داشت تا با حداقل استرس اصلاحات را انجام دهید.

2- در طراحی آسانسور نیازهای خودتان و ساختمانتان را در نظر بگیرید

هنگام طراحی سیستم، آسانسور متغیرهای زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. طراحی آسانسور خوب مبتنی بر درک کامل نحوه استفاده از ساختمان است. این به معنای بررسی دقیق و انجام مکالمات دقیق بین مشتری و شرکت آسانسور است. این وظیفه شرکت آسانسور مجری پروژه شماست که با پرسش دقیق از نیازهای شما آگاه شود. تا بتواند بهترین عملکرد را در طراحی آسانسور داشته باشد. سوالات زیر می تواند به شما در تعیین تعداد و اندازه ی آسانسورهای مورد نیازتان کمک کند.

  • چند نفر از آسانسور استفاده می‌کنند؟
  • دوره‌های اوج استفاده چه ساعاتی است؟
  • آیا پروژه در مکان‌های شلوغی مانند رستوران‌ها و مراکز تجاری قرار دارد؟
  • آیا نیازی به جابجایی وسایل بزرگ با آسانسور وجود دارد؟
  • آیا آسانسور باید برای افراد معلول نیز مناسب باشد؟
  • آیا فقط مردم سوار آسانسور می‌شوند یا اثاثیه منزل و غیره حمل می‌شود؟

هنگام تهیه برنامه لازم است به تعداد مسافری که آسانسور شما قرار است حمل کند نیز فکر کنید. در نظر بگیرید که چه تعداد از افراد از آسانسور استفاده می‌کنند. ظرفیت جابجایی و زمان انتظار باید دقیقاً متناسب با نیازهای شما تعیین شود. در نظر گرفتن این ملاحظات در هنگام طراحی آسانسور به این تصمیم کمک می‌کند.

آسانسورهای ساختمانتان باید متناسب با نیازها و طراحی ساختمان شما باشند. به‌عنوان‌مثال اینکه چندطبقه باید سرویس‌دهی شود نکته بسیار مهمی است که باید هنگام طراحی آسانسور در نظر گرفت. ابعاد چاه آسانسور، ازجمله اندازه گودال و فضای، سر نیز باید به‌طور دقیق برای ایمنی و کار آیی تعیین شود. همچنین بسیار مهم است که استانداردها و قوانین آسانسور را نادیده نگیرید. در نظر گرفتن تمام مقررات در طول فرآیند برنامه‌ریزی شما را از خسارات و تغییرات پرهزینه برای در امان می‌دارد.


3- زیبایی‌شناسی آسانسور خود را فراموش نکنید

در نظر گرفتن طراحی داخلی یکی از نکات مهم در ساخت آسانسور است. طراحی می تواند یکی از اولین چیزهایی باشد که مراجعه‌کنندگان ساختمان شما می‌بیند. بنابراین مهم است که آسانسور شما به‌خصوص فضای داخلی کابین، آن زیبا باشد. همچنین می تواند به‌طور مؤثر کسب‌وکار یا دارایی شما را منعکس کند. سبک و عملکرد پانل‌های دیواری کف‌پوش‌ها و نورپردازی آسانسور خود را نادیده نگیرید.

مراحل طراحی تا نصب آسانسور

هنگامی‌که تصمیم گرفتید یک آسانسور در خانه جدید خود نصب یا یک آسانسور را در خانه فعلی خود مشورت کنید شرکت آسانسور معتبر بازسازی، کنید بسیار مهم است که تحقیقات کاملی انجام دهید و با یک قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای، خرید درک فرآیند دقیق نصب آسانسورهای مسکونی بسیار مهم است. شما باید مطمئن باشید که محصول مناسب را متناسب با نیازهای خاص خود انتخاب کرده‌اید و همچنین یک شرکت آسانسور که در هر مرحله از فرآیند در کنار شما خواهد بود در ادامه به چند مرحله کلیدی مرتبط با این فرآیند اشاره می‌کنیم.

نصب آسانسور

1- باید آسانسور مناسب خودتان را انتخاب کنید

همیشه قبل از خرید تحقیق کنید! دیدن هر محصولی قبل از تصمیم‌گیری برای خرید بسیار مهم است. این کار باعث می شود برآوردی از قیمت پروژه ی خود به دست بیاورید. مطمئن شوید که چه چیزی استاندارد است و چه چیز اضافی و اختیاری است. بنابراین آسانسور نصب‌شده شما دقیقاً مطابق انتظارتان خواهد بود. برای تحقیق و امتحان کردن آسانسور دلخواه خود می‌توانید از نمایشگاه‌ها که آسانسورهای نمایشی در اختیارتان می‌گذارند دیدن کنید. همچنین می‌توانید پروژه‌های انجام‌شده قبلی شرکت آسانسور خود را بررسی کنید.

قبل از انتخاب آسانسور باید موضوعاتی را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه تعدادی سوال آورده ایم که به شما در این مسیر کمک می کند.

  • کیفیت قطعات در چه سطحی است؟
  • چه نوع سیستم درایو استفاده خواهد شد؟
  • ویژگی‌های ایمنی چیست؟
  • اندازه کابین آسانسور موجود چیست؟ (عرض، عمق و ارتفاع)
  • سرعت کابین آسانسور چقدر است؟
  •  حداکثر ظرفیت حمل آسانسور چقدر است؟
  • الزامات و هزینه‌های تعمیر و نگهداری در آینده چقدر است؟
  •  خدمات آسانسور در حال انجام چیست؟

2- تنظیم و امضای قرارداد

هنگامی‌که تصمیم به ادامه سفارش آسانسور، گرفتید مهم است که قبل از امضای قرارداد آن را به‌طور کامل بخوانید. حتما به صورت حضوری با شرکت انتخابی خود صحبت کنید. تمامی موارد مدنظرتان را با آن ها در میان بگذارید. شرکت رهنما آسانسور بیش از ۱۰۰۰ پروژه موفق و طراحی آسانسور در اصفهان دارد. رهنما آسانسور آماده ارائه مشاوره حرفه‌ای قبل از طراحی آسانسور به مشتریان خود است.

برخی از نکات کلیدی برای بررسی و تائید در قرارداد عبارت‌اند از:

مشخصات آسانسور (باید با آسانسور مد نظر شما مطابقت داشته باشد.)

شرایط نصب آسانسور (شرایط قرارداد را باید بررسی کنید.)

موارد اضافی اختیاری و قیمت آن‌ها (چه نوع پوشش یا ویژگی‌هایی دربسته استاندارد گنجانده نشده است و قیمت‌های اضافی چقدر است؟)

زمان پرداخت‌ها و زمان پایان برنامه (درک زمان ساخت و تحویل)


3- طراحی آسانسور و آماده شدن نقشه‌های مهندسی‌شده

هنگامی‌که قرارداد را امضا کردید و مبلغ پیش‌پرداخت تعیین‌شده را پرداخت کردید، شرکت آسانسور اولین بازبینی نقشه‌های مهندسی‌شده آسانسور را تکمیل می‌کند. مهم است که همه سازندگان یک کپی از این نقشه‌ها داشته باشند. بنابراین می‌توان به تمام اجزا مهم اندازه‌گیری‌ها و جزئیات در طول ساخت چاه بالابر و کارهای مربوطه اشاره کرد.


4- رابط سازنده در محل

یک شرکت آسانسور خوب در مدیریت پروژه ساخت چاه آسانسور بدون هزینه اضافی به شما کمک خواهد کرد .این امر اطمینان حاصل می‌کند که حداقل تغییرات قبل از تائید آسانسور برای ساخت و شروع نصب آسانسور انجام می‌شود. بسیار مهم است که سازنده در طول ساخت چاه آسانسور با شرکت آسانسور در تماس باشد. این کار برای این است که از نصب کارآمد و بدون دردسر اطمینان حاصل شود. شرکت رهنما آسانسور در تمامی مراحل در کنار شما خواهد بود.

برخی از جزئیات مهم که بین سازنده و شرکت آسانسور در هنگام ساخت ساختمان موردبحث قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • الزامات الکتریکی آسانسور
  • محل جعبه کنترل آسانسور
  • دیوارها و آسترهای شفت بالابر
  • دهانه‌های درب فرود
  • عمق چاله آسانسور

برای دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد طراحی و نصب آسانسور در رهنما لیفت، با ما تماس بگیرید.

5- انتخاب نهایی حتما توسط مشتری قبل از نصب آسانسور انجام شود

قبل از ارسال آسانسور برای طراحی و نصب حتما با شرکت مورد انتخابتان تماس بگیرید. یک بار دیگر همه چیز را تایید کنید. همیشه برای انتخاب آسانسور خود وقت کافی بگذارید. سبک طرح و رنگ را به‌درستی تطبیق دهید. مطابقت آن با ساختمان شما بسیار مهم است.

6- تحویل و نصب آسانسور

هنگامی‌که آسانسور شما آماده تحویل، است توسط شرکت آسانسور به شما اطلاع داده می‌شود. سپس بازرسی محل نصب پیش از نصب توسط مدیر پروژه انجام می‌شود. پس از تائید آماده بودن محل نصب تاریخ نصب تائید خواهد شد. از زمان شروع، نصب تقریباً ۲ تا ۴ هفته زمان نیاز است تا آسانسور شما نصب شود.

7- تست جامع                              

پس از نصب آسانسور باید یک سری آزمایشات الکتریکی و مکانیکی انجام ‌شود. این آزمایشات برای این است که اطمینان حاصل شود که آسانسور برای کارکرد ایمن است. همچنین آسانسور باید با استانداردهای داخلی و بین‌المللی مطابقت داشته باشد. پس از اتمام موفقیت آمیز تست ها، آسانسور آماده استفاده خواهد بود.

رهنما آسانسور

مراحل کلی نصب تا تحویل آسانسور

  1. بازدید از کار و محل پروژه و بررسی اولیه
  2. کارشناسی دقیق محل نصب آسانسور و برآورد قطعات موردنیاز
  3. عقد قرارداد دقیق با توجه به ذکر شرایط کاری و زمانی دقیق
  4. طراحی نقشه آسانسور – طراحی نقشه چاه آسانسور – نقشه آهن‌کشی و دیگر نقشه‌های لازم
  5. نصب چاه آسانسور و نصب درب و ریل و…
  6. مرحله نصب مکانیکال آسانسور
  7. مرحله نصب الکتریکال آسانسور
  8. کارشناسی دقیق مراحل نصب آسانسور و سپس تحویل آسانسور
  9. راه‌اندازی موقت و بازرسی بعد از تکمیل نصب آسانسور و اخذ تأییدیه استاندارد آسانسور
  10. ارائه خدمات پشتیبانی و سرویس‌کاری آسانسور به‌صورت ماهانه

مرحله بررسی و کارشناسی آسانسور

برای نصب درست آسانسور حتما بررسی های اولیه باید به درستی انجام شوند. موارد زیر در بررسی های اولیه باید مورد توجه قرار بگیرند:

  • نوع ساختمان محل نصب آسانسور (مسکونی، تجاری و …)
  • تعداد طبقات و محل نصب آسانسور
  • تعداد واحدهای هر طبقه
  • جمعیت هر طبقه
  • تعداد طبقات دارای ترافیک و طبقات بدون ترافیک
  • ارتفاع هر طبقه
  • محاسبه طول مسیر رفت‌وآمد آسانسور
  • برآورد کل جمعیت ساختمان
  • برآورد جمعیت ساختمان در زمان بالا و پایین‌ترافیکی
  • برآورد زمان انتظار برای سرویس‌دهی آسانسور
  • برآورد سرعت لازم برای ارائه سرویس‌دهی با توجه به ترافیک و ارتفاع طبقات و دیگر مشخصات
  • برآورد قطعات آسانسور با توجه به نوع سرویس‌دهی لازم در آسانسور
کارشناسی آسانسور

ابتدا باید بررسی های اولیه توسط کارشناس انجام شود. سپس هزینه های کلی نصب آسانسور باید پرداخت شود. پس از آن قراردادی بین طرفین منعقد می شود. پس‌ازآن مراحل عملی نصب آسانسور به‌صورت زیر شروع می‌شود:

مرحله اول: تعیین قطعات آسانسور به طور دقیق (برند و مارک و مشخصات فنی دقیق)

مرحله دوم: تهیه ی یک نقشه ی کامل ( جهت اجرا و نصب آسانسور با توجه به بررسی های کارشناسی)

مرحله سوم: تعیین اندازه‌ها و ابعاد کلی برای بخش‌های مختلف آسانسور

برای اینکه به‌صورت دقیق بتوان قطعات لازم آسانسور برآورد شود باید موارد زیر در ساختمان مشخص شود:

  • طول کلی مسیر کل حرکت
  • ظرفیت جابجایی
  • سرعت آسانسور با توجه به زمان سرویس‌دهی که موردنیاز است
  • ظرفیت کابین، اندازه و ابعاد چاه آسانسور و چاهک آسانسور و موتور آسانسور و میزان ترافیک در ساعات مختلف
  • میزان زیبایی و همچنین کیفیت کابین و ابزارهای کاربری آسانسور( با توجه به بودجه مشتری)

مرحله ی بعدی نصب آسانسور، تهیه نقشه کامل و دقیق برای اجرا کردن و نصب آسانسور با توجه به بررسی کارشناس است.

  • مشخص کردن مواردی مانند نقشه دقیق موتورخانه. همچنین تعیین کردن محل متعلقات موتورخانه آسانسور در نقشه‌کشی مانند: درب موتورخانه، قلاب سقف موتورخانه، هواکش موتورخانه، درب ورودی موتورخانه، محل تابلو برق سه فاز، محل سوراخ‌های سکوی، موتورخانه، محل تابلو فرمان آسانسور و دیگر تجهیزات موتورخانه
  • نقشه‌کشی دقیق چاه آسانسور – نقشه دقیق آهن‌کشی چاه آسانسور ( ذکر نوع ریل و نوع آهن و دیگر پارامترها)
  • محل قرارگیری تجهیزات مربوط به نصب آسانسور در نقشه آسانسور
  • محل وارد شدن نیروهای اصلی به نقاط اصلی و مهم چاه آسانسور برای تقویت کردن چاه آسانسور در آن نقاط
  • مشخص کردن محل دقیق قرارگیری درب طبقات با ذکر اندازه و فواصل بین لته های در و اطراف تعیین دقیق نحوه سیم‌کشی‌های لازم برای برق سه فاز و مسیرهای دقیق کابل‌کشی برای بخش‌های مهم چاه آسانسور و موتورخانه آسانسور
  • مشخص نمودن دقیق نحوه بتون‌ریزی کف چاه آسانسور – مشخص کردن محل قرارگیری بافرها در انتهای چاه آسانسور

مرحله سوم نصب آسانسور: تعیین اندازه‌ها و ابعاد دقیق برای بخش‌های مختلف

در این مرحله باید ابعاد و اندازه‌های دقیق را با توجه به مقررات استانداردهای آسانسور تعیین نمود. سپس باید این ابعاد را در نقشه‌کشی آسانسور که در مرحله دوم بیان شد اعمال کرد

و در مرحله اجرایی نصب آسانسور نیز اجرا نمود برای این مرحله اندازه‌ها و ابعاد زیر باید در آسانسور مربوطه به‌خوبی مشخص شود و در نقشه آسانسور نیز اعمال گردد:

  • مشخص نمودن ابعاد دقیق موتورخانه مانند طول و عرض و ارتفاع و غیره به همراه تعیین محل دقیق آن
  • مشخص کردن ابعاد دقیق کابین آسانسور با توجه به مواردی مانند: نوع چاهک و ظرفیت کابین و دیگر پارامترها و همچنین حالت یک درب یا دو درب
  • تعیین کردن نوع آلیاژ درب طبقات و درب کابین به همراه ابعاد دقیق آن‌ها
  • ابعاد دقیق قاب وزنه تعادل باید مشخص شود. همچنین تعیین محل دقیق قرارگیری آن در نقشه آسانسور و نوع آلیاژ وزنه‌های درون آن الزامی است.
  • ابعاد دقیق چاه و چاهک آسانسور باید مشخص شود (مانند عرض و طول و عمق و مسیر و دیگر پارامترهای وابسته به آن)

مراحل اجرایی عملی نصب آسانسور

پس از مراحل اولیه بررسی‌های کارشناسی و نقشه‌کشی و دیگر مراحلی که در بالا اشاره شد حال نوبت به مراحل اجرایی نصب آسانسور می‌رسد. مراحل اجرای عملی نصب آسانسور به شرح زیر می‌باشد:

باید پی‌ریزی و آماده‌سازی کف چاه آسانسور – سپس بتون‌ریزی کف چاه آسانسور انجام شود.

باید نصب سازه فلزی چاه آسانسور و آهن‌کشی چاه آسانسور و نصب ریل‌ها و دیوارکشی اطراف چاه آسانسور انجام شود.

باید ایجاد موتورخانه آسانسور و عملیات نصب آن اتفاق بیفتد.

باید دیوارچینی اطراف درب طبقات و آماده‌سازی مکان نصب درب طبقات آسانسور انجام شود.

باید کابل‌کشی و سیم‌کشی و نصب تابلو برق سه فاز آسانسور انجام شود.

باید آرماتوربندی و بتون‌ریزی سقف بتونی بالای چاه آسانسور انجام شود.

مرحله اول اجرایی نصب

برای پی‌ریزی و بتون‌ریزی کف چاه آسانسور باید نکات خاصی را مدنظر داشت که در اینجا مراحل کلی را به‌اختصار بیان می‌کنیم. برای این کار باید فاصله عمودی از کف چاه آسانسور تا کف اولین توقف آسانسور را مدنظر داشته باشیم. این فاصله باید حداقل ۲ متر باشد. بنابراین باید بتون‌ریزی کف چاه آسانسور باید طوری باشد که این فاصله حفظ شود.

همچنین محل نصب ضربه‌گیرهای کف چاه آسانسور نیز باید به‌دقت تعیین شود. باید ضربه‌گیرهای زیر کابین و ضربه‌گیرهای کف قاب وزنه تعادل آسانسور به‌خوبی نصب گردد. نصب این ضربه‌گیرها باید طبق نقشه اجرایی آرماتورهای انتظار انجام گردد.

در این مرحله باید به سراغ نصب چاه ارت برویم. باید نقطه ای که ۳ الی ۴ متر عمق از کف چاه آسانسور داشته باشد را پیدا کنیم. سپس موادی مانند نمک یا زغال یا پتاسیم در آن فرو کنیم و سیم ارت را به آن وصل کنیم. معمولاً این کار را در کف چاهک آسانسور انجام می‌دهند. البته امکان این موضوع نیز وجود دارد که از نقطه عمیقی در خارج چاه آسانسور نیز این سیم مربوط به چاه ارت را کشید. البته باید طبق دستورالعمل‌ها باشد.

در مورد بتون‌ریزی هم باید بتون مگر ۱۰ سانتیمتر و بتون‌آرمه کف و آرماتوربندی ۳۰ سانتیمتر اجرا شود. البته لازم به ذکر است که بتون مگر یا بتون رگلاژ کف قالب‌بندی فونداسیون بتون سبکی است که با سیمان کم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب بتون تشکیل‌شده است و بتونی است که در زیر فونداسیون یک سازه ریخته می‌شود و معمولاً ضخامت آن بین ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر می‌باشد. چند عدد از مهم‌ترین محاسن این نوع بتون جلوگیری از جذب آب بتون توسط خاک و جلوگیری از نفوذ سیمان به خاک می‌باشد که برای کف چاه آسانسور این موارد ضروری است.

مرحله دوم اجرایی نصب

در این مرحله باید بر طبق نقشه کار آهن‌کشی آسانسور را انجام داد. البته در این موردنیاز به آموزش خاصی دارد. در این مرحله کارهایی مانند ورق کشی و رابیتس‌بندی و آجرکشی و کلاف بندی آهن‌کشی در پشت ستون‌ها و انواع عملیات دیگر با توجه به دستورالعمل‌ها انجام می گردد.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد طراحی و نصب آسانسور در رهنما لیفت، با ما تماس بگیرید.

مراحل نصب آسانسور

مرحله سوم اجرایی نصب

در این مرحله موتور خانه ی آسانسور نصب می شود. البته برای نصب موتورخانه بایددستورالعمل‌ها رعایت شوند. در ادامه به تعدادی از نکات دستورالعمل ها اشاره می‌نماییم:

  • درب موتورخانه باید حداقل دارای ۸۰ سانتی‌متر عرض باشد.
  • اتاق موتورخانه باید دارای پنجره تهویه هوا باشد. باید هواکش قوی در آن نصب گردد.
  • تابلو برق سه فاز باید درجایی مناسب در موتورخانه آسانسور نصب گردد.
  • کپسول آتش‌نشانی ضد حریق باید حتماً در موتورخانه نصب گردد.
  • دمای موتورخانه آسانسور باید کمتر از ۴۰ درجه بماند.
  • یک قلاب فلزی بادی در روی سقف موتورخانه باید نصب شود که تحمل وزن حداقل ۲۰۰۰ کیلوگرم را داشته باشد.

مرحله چهارم اجرایی نصب

در این مرحله دیوارچینی دور درب طبقات آسانسور طبق دستورالعمل‌ها انجام می شود.

مرحله پنجم اجرایی نصب

در این مرحله باید کار کابل‌کشی و سیم‌کشی مربوط به تابلو برق سه فاز انجام گردد. برای این کار باید کابل‌کشی از محل کنتور تا موتورخانه آسانسور انجام شود و همچنین سیم‌کشی برای نصب چاه ارت آسانسور نیز انجام گردد. ضمناً باید در تابلو برق سه فاز ترموستات برای تنظیم دمای موتورخانه و فن تعبیه شود.

مرحله ششم اجرایی نصب

بعد از اتمام عملیات نصب درب و ریل آسانسور، طبق مکانیزم ها و دستورالعمل ها و مشخصات فنی محل نصب ریل ها، مرحله ی بعدی شروع می شود. این مرحله در واقع عملیات قالب گذاری آرماتوربندی و بتون ریزی است. البته طبیعتاً این عملیات با توجه به ظرفیت آسانسور متفاوت است. مثلاً برای آسانسورها تا ۶ نفر ظرفیت ۳۲۰۰ کیلوگرم بتون‌ریزی لازم است. ولی برای آسانسورها تا ۸ نفر ظرفیت ۳۹۰۰ کیلوگرم بتون‌ریزی نیاز است.

قیمت نصب آسانسور

قبل از هر چیز باید به کاربرد آسانسوری که قصد خرید آن را دارید توجه کنید. سپس به قیمت توجه کنید. قیمت نصب آسانسور به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. این فاکتورها نه‌تنها بر قیمت نصب آسانسور تأثیر می‌گذارند. بلکه بر قیمت خرید آسانسور هم تأثیرگذار هستند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت آسانسور اشاره خواهیم کرد.

  • تعداد توقف آسانسور
  • تعداد طبقات ساختمان
  • ابعاد ساختمان
  • مشخصات و تأسیسات ساختمان
  • سرعت موردنظر آسانسور
  • میزان تحمل وزن
  • وزن و اندازه کابین دستگاه
  • جنس و تزیینات داخل کابین
  • نوع آسانسور و تکنولوژی به‌کاررفته در آن

با پیشرفت در صنعت آسانسور کیفیت قطعات و تکنولوژی به‌کاررفته در آن‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر برخی مدل‌های جدید باقیمت بیشتری عرضه می‌شوند. اما ازآنجایی‌که کیفیت و راندمان بالاتری دارند، باعث کاهش هزینه های سرویس و نگهداری آسانسور می شود. البته برای فهمیدن قیمت دقیق می توانید با کارشناسان رهنما لیفت تماس حاصل کنید. ما در رهنما لیفت آماده ی مشاوره و خدمت رسانی به شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید